Firma Fujitsu w ciągu dziewięciu miesięcy zrealizowała projekt oceny swoich produktów pod kątem tzw. „śladu węglowego” (PCF - ang. product carbon footprint) i przedstawiła wyniki wspólnie z instytutem BIFA w Augsburgu, specjalizującym się w zagadnieniach ekologicznych.
Ślad węglowy określa emisję gazów cieplarnianych powodowaną przez produkty, która wpływa na bilans dwutlenku węgla naszej planety. Firma Fujitsu przeanalizowała cykle życia wybranych produktów - komputerów PC i serwerów - przy wykorzystaniu techniki LCA zgodnej z normą ISO 14040/44 i we współpracy z instytutem ekologicznym BIFA oraz z berlińskim instytutem Fraunhofer IZM (Fraunhofer Institute for Reliability and Microintegration). Uzyskane wyniki zostały poddane ocenie, a następnie Instytut Fraunhofera sprawdził te wyniki i wystawił Fujitsu pozytywną opinię.
Celem projektu było zdefiniowanie i opracowanie sposobów dokładnej analizy rzeczywistych wartości emisji powodowanych przez produkty. Fujitsu dąży do ustalenia wpływu swoich produktów na środowisko naturalne, w ramach realizowanej strategii proekologicznej. Celem tej strategii jest zmniejszenie emisji CO2 w całym cyklu życia produktów (od koncepcji po utylizację), a także wprowadzanie innowacji, dzięki którym produkty firmy będą bardziej przyjazne dla środowiska.
Nawet wśród producentów urządzeń informatycznych nadal popularny jest pogląd, że technologia proekologiczna jest tym samym, co technologia energooszczędna. Jednakże sprawność energetyczna jest tylko jednym z wielu aspektów uwzględnianych w określaniu wpływu na środowisko.
Takie inicjatywy, jak projekt PCF firmy Fujitsu, są ważnymi krokami na długiej drodze do uzyskania porównywalnych wyników obliczeń emisji. Umożliwiają one wgląd w powstawanie emisji w całym łańcuchu tworzenia wartości. Dzięki temu firma może określić przyszłe możliwości jej zmniejszenia:
• optymalizacja zużycia energii i materiałów w procesie produkcyjnym oraz wprowadzanie materiałów alternatywnych o mniejszym wpływie na środowisko,
• zmniejszenie emisji w trakcie transportu poprzez przejście na transport kolejowy i morski,
• wtórne wykorzystanie oraz recykling produktów i ich części w centrum recyklingu firmy Fujitsu w Paderborn i na całym świecie,
• opracowywanie i dostarczanie klientom energooszczędnych zasilaczy i produktów,
• optymalne konfiguracje pamięci głównej, grafiki i opcji zasilania,
• stosowanie energooszczędnych produktów teleinformatycznych (na przykład z certyfikatem „Blue Angel” lub „Energy Star”).
Fujitsu od wielu lat angażuje się w projekty i inicjatywy mające na celu określenie własnych wartości emisji oraz możliwości jej zmniejszenia. Firma stosuje podwójną strategię. Z jednej strony koncentruje się na innowacjach, dzięki którym jej produkty są bardziej przyjazne dla środowiska („Green IT” - ekologiczna informatyka). W ofercie produktów i usług jest już wiele pozycji ekologicznych, takich jak energooszczędne modele notebooków, komputer PC i monitor z technologią 0-Watt, energooszczędny serwer i energooszczędne systemy pamięci masowej oraz usługi oceny umożliwiające poprawę sprawności energetycznej w centrach przetwarzania danych. Jednocześnie Fujitsu opracowuje rozwiązania, które mogą ułatwić innym firmom - lub nawet całym branżom - wykorzystanie informatyki do tworzenia bardziej proekologicznych infrastruktur („Green by IT” - ekologia przez informatykę), na przykład w sterowaniu ruchem lub zarządzaniu budynkami.
Źródło: Fujitsu
Skomentuj na forum