Wybrane artykuły są dostępne wyłącznie dla zarejstrowanych użytkowników!
Według raportu Grand View Research [1] w latach 2023-2030 uśredniony roczny wzrost wdrożeń mechanizmów sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence, AI) przez firmy ma wynieść 37,3 proc. Przedsiębiorstwa dostrzegają potencjał bazujących na niej rozwiązań - chcą zwiększać swoją produktywność oraz eliminować występowanie ludzkich błędów. Eksperci Progress przypominają jednak, że korzyści te są zależne od jakości danych szkoleniowych, z których korzysta AI. Konieczne zatem są ich odpowiednia kontrola i selekcja, aby sztuczna inteligencja mogła skutecznie wspierać działalność biznesową.
Każdego dnia firmy, niezależnie od ich wielkości, narażone są na ryzyko utraty danych. Przyczyn takiego stanu może być wiele, od błędów pracowników, przez błędy w oprogramowaniu, awarie sprzętu, po oprogramowanie ransomware i wyrafinowane ataki cybernetyczne. W konsekwencji utrata danych może prowadzić do poważnych strat finansowych, utraty reputacji, a nawet likwidacji biznesu. Dlatego też firmy i instytucje powinny wdrożyć plany zabezpieczenia danych, obejmujące między innymi kopie zapasowe. Wdrożenie strategii backupowej często wiąże się z dużymi nakładami finansowymi na infrastrukturę sprzętową. Istnieją jednak rozwiązania chmurowe, które zapewniają wygodne i bezpieczne tworzenie kopii zapasowych bez inwestycji w sprzęt.
Podczas dokonywania 82 proc. umotywowanych finansowo cyberprzestępstw wykorzystywane jest oprogramowanie ransomware - wynika z raportu Global Ransomware 2023 sporządzonego przez firmę Fortinet. Ataki z wykorzystaniem złośliwych narzędzi polegają na zaszyfrowaniu plików na urządzeniu, a następnie żądaniu okupu w zamian za ich odblokowanie. Tylko 35 proc. zaatakowanych w ten sposób przedsiębiorstw odzyskało dostęp do wszystkich danych. Eksperci Fortinet podpowiadają, jak postępować w obliczu ataku, aby zminimalizować wiążące się z nim straty.
Jeszcze około rok temu pojęcie generatywnej sztucznej inteligencji (Generative Artificial Intelligence, GenAI) było znane przede wszystkim inżynierom SI i analitykom danych. Dziś technologia ta wkroczyła do życia i świadomości konsumentów i stanowi awangardę rewolucji gospodarczej. Autorzy raportu Mastercard Signals „Generative AI: The transformation of banking" powołują się na badania, z których wynika, że 55% ankietowanych dyrektorów generalnych dużych globalnych firm, potwierdziło, że „oceniają lub eksperymentują” z generatywną sztuczną inteligencją, a 37%, że już z niej korzysta.
Początki sztucznej inteligencji sięgają lat 50. XX wieku. W porównaniu do technologii takich jak telefon, komputery czy Internet, ewolucja AI (Artificial Intelligence) przebiegała dotąd stosunkowo wolno. Wydaje się jednak, że nadszedł moment, w którym AI jest dostępna dla prawie każdego, a branża technologiczna wkracza w nowy rozdział. Wszyscy musimy zastanowić się nad tym, jak sztuczna inteligencja może pomóc nam robić więcej za mniej. Zastosowanie AI w pisaniu, tworzeniu obrazów czy produkcji muzyki to przełomowy moment w budowaniu świadomości społecznej związanej z możliwościami tej technologii.
W ciągu ostatnich trzech dekad rewolucyjny rozwój technologii telekomunikacyjnych przyczynił się do transformacji społeczeństwa, definiując nowe standardy mobilności i łączności. Sieci 2G i 3G uwolniły potencjał ludzkiej mobilności i łączności. 4G dało nam większy dostęp do informacji i sieci społecznych. 5G umożliwiło nam wykorzystanie danych z maszyn i czujników. W 6G doświadczymy połączenia świata fizycznego i cyfrowego, co zmieni sposób, w jaki żyjemy i pracujemy.