Oprogramowanie Data Replicator 3
Na płycie dołączonej do serwera znajduje się darmowa aplikacja - Data Replicator 3 - usprawniająca tworzenie kopii zapasowych z komputerów PC i przechowywanie ich w lokalizacji sieciowej. Instalacja oprogramowania jest bardzo prosta i sprowadza się w zasadzie do klikania dalej.
Po uruchomieniu Synology Data Replicator 3 należy wybrać foldery, których kopię zapasową chcemy wykonać i wskazać lokalizację na serwerze. Dzięki raz skonfigurowanemu harmonogramowi kopie będą wykonywane bez interakcji użytkownika. Ale to nie wszystko. Oprogramowanie umożliwia wysłanie powiadomień o wykonaniu kopii zapasowej, pozwala na wersjonowanie plików czy też sprawdzanie spójności danych przed ich synchronizacją.
Chmura prywatna - Cloud Station
Synology oferuje wszechstronne rozwiązania w zakresie backupu, od podstawowych zadań po kopię zapasową do publicznej chmury Amazon S3. DSM 4 rozszerza ten wachlarz rozwiązań o Cloud Station.
Cloud Station pozwala na zamianę serwera Synology w centralny punkt prywatnej chmury. Dzięki tej funkcjonalności, użytkownik może mieć dostęp do plików przechowywanych w folderze Cloud Station bez względu na to czy pracuje na firmowym desktopie, korzysta z notebooka w trakcie spotkania biznesowego czy tez przygotowuje raport na prywatnym komputerze domowym. Usługa przesyła określone pliki w trybie ‘push’ na każdy komputer, na jakim pracuje użytkownik i automatycznie je synchronizuje. Dzięki usłudze nowo utworzone pliki w trybie offline zostaną automatycznie zsynchronizowane z Cloud Station po uzyskaniu dostępu do Internetu.
By uruchomić Cloud Station, z poziomu DSM należy zainstalować pakiet znajdujący się w Centrum pakietów, włączyć usługę, zdefiniować uprawnienia użytkowników i skonfigurować usługę ezCloud.
W następnym kroku, instalujemy klienta Cloud Station na komputerze, który ma być podłączony do chmury (aktualnie dostępny jest klient dla systemów Windows).
Po instalacji, uruchamia się kreator konfiguracji usługi.
W kolejnych oknach kreatora podajemy identyfikator ezCloud, nazwę i hasło użytkownika, nazwę komputera oraz ścieżkę do folderu CloudStation.
Po skopiowaniu plików do foldera chmury, następuje automatyczna ich synchronizacja z serwerem. W trayu systemowym ,nad ikoną chmurki pojawia się powiadomienie z informacją o aktualizacji/synchronizacji plików.
Pakiet CloudStation jest aktualnie dostępny w wersji beta, jednak podczas testów rozwiązanie spisywało się bez problemów. Nowa funkcjonalność z pewnością przypadnie do gustu użytkownikom zarówno w firmach jak i korzystającym z urządzeń Synology w domu.