Ostatnie 2 lata wywarły potężny wpływ na światowy rynek pracy - na zawsze zmieniło się to, gdzie i jak pracujemy. W miarę jak wiele biur jest ponownie otwieranych, rzeczywistość modeli hybrydowych i zdalnych wymaga inwestycji w platformy cyfrowe, które wesprą pracowników w ich codziennych wysiłkach. W innym wypadku możemy spodziewać się fali rezygnacji.
Wielka Rezygnacja to już nie tylko amerykański problem, gdzie przedsiębiorcy mierzą się z masową migracją pracowników. Okazuje się, że ten proceder zaczyna dawać o sobie znać także nad Wisłą. Jak pokazują badania serwisu Pracuj.pl, już co trzeci Polak aktywnie poszukuje nowej pracy, a 8 na 10 jest otwartych na ewentualną propozycję zmiany. Wbrew pozorom, nie chodzi wyłącznie o pieniądze, praca zdalna stała się nową normą, a pracownicy mają dosyć niedoskonałych systemów, które torpedują ich wysiłki.
"W sytuacji, gdy COVID-19 wreszcie wydaje się w pewnym stopniu opanowany, firmy mierzą się z pytaniem, jak pracować. Tylko nieliczne firmy wracają do modelu 100% pracy stacjonarnej. Reszta musi dostosować technologię i kulturę do tego, że pracownicy w biurze bywają, a nie są" - uważa Dorota Danieluk, szefowa HR z firmy NTT i dodaje - "Praca to już nie miejsce. Ludzie mogą wyjechać gdziekolwiek i pracować dla kogokolwiek, co oznacza, że firmy muszą zmienić swoją taktykę utrzymywania pracowników. Czas wdrożyć technologie, które ułatwią wszystkim pracę. A to oznacza przede wszystkim rozwiązania chmurowe i wspierające komunikację aplikacje do wideokonferencji".
Siła doświadczeń
Zrozumienie, w jaki sposób pracownicy czują się i korzystają z technologii w miejscu pracy, a następnie podjęcie działań w celu poprawy ich doświadczeń - oto, na czym polega cyfrowe doświadczenie pracowników (DEX), które jest konsekwencją doświadczenia pracowników (EX) i koncentrują się na cyfrowych (przedrostek “digital”) interakcjach pracowników z technologią w miejscu pracy. Stało się to szczególnie ważne wraz z przejściem na pracę hybrydową czy zdalną, czyli obecnie głównymi sposobami realizacji obowiązków zawodowych.
Właśnie na tym aspekcie skupia się najnowsze badanie Optimizing Digital Employee Experience for Anywhere Work. Wysunięto wnioski, że cyfrowe doświadczenie pracowników (Digital Employee Experience - DEX) jest krytycznym składnikiem tego, jak firmy radzą sobie obecnie z hybrydyzacją miejsc pracy, które wymagają 4 integralnych komponentów - poprawnych doświadczeń użytkowników, ich mierzalności, analizy i ewentualnej naprawy.
Optymalizacja cyfrowych doświadczeń pracowników
Na początku pandemii przedsiębiorstwa były zmuszone do polegania na dotychczasowych technologiach. Obecnie zaczęto korzystać z ulepszonych platform technologicznych, co znalazło odzwierciedlenie w rosnącym poziomie inwestycji w DEX.
Według badania, 75% respondentów uznało "cyfrowe doświadczenia pracowników” za wyższy lub najwyższy priorytet od początku pandemii. 8 na 10 przedstawicieli firm zapytanych o najważniejsze czynniki biznesowe, które wpływają na konieczność zmian, odpowiedziało, że głównie chodzi o zwiększenie produktywności w organizacji. 75% ma nadzieję, że poprawi to ogólne doświadczenie pracowników i przyczyni się do zwiększenia wskaźników utrzymania pracowników.
"Poprawa cyfrowego doświadczenia pracowników ma kluczowe znaczenie dla firm, które chcą utrzymać produktywność i zaangażowanie swojej kadry - obecnie jest to niezwykle istotne przy dzisiejszych modelach hybrydowych czy zdalnych. To istotna inwestycja w efektywność całej organizacji, ponieważ z jej pomocą rozwiązań DEX pracownicy i zespoły IT mogą wykonywać swoją pracę jeszcze lepiej. Kompleksowe rozwiązania cyfrowe to wyróżnik dla firm, którym zależy na zatrudnianiu, rozwijaniu i zatrzymywaniu największych talentów" - powiedziała Agata Dokurno, Senior Channel Manager w VMware.
Zapewnienie bezpieczeństwa w każdym miejscu
Inwestycje w poprawę cyfrowych doświadczeń pracowników wciąż rosną, gdyż firmy dążą do zwiększenia satysfakcji w swoich strukturach. Podczas gdy tylko 1/4 respondentów wskazało, że posiada obecnie kompleksowe rozwiązania DEX, ponad połowa (prawie 60%) planuje wdrożyć takie funkcjonalności w ciągu 2 lat. Ponadto, 84% respondentów deklaruje, że ich środki na takowe narzędzia wzrosną i będą stanowić do 11-25% całkowitego budżetu IT w ciągu najbliższych 3 lat, co pokazuje, jak istotne jest znalezienie kompleksowego rozwiązania, które będzie wspierać pracę wszystkich pracowników.
Obecnie 2/3 respondentów korzysta z usług co najmniej trzech dostawców, aby realizować proces wdrażania narzędzi DEX. Korzystanie z usług wielu podwykonawców może potęgować wyzwania z tym związane, utrudniając analizę przyczyn źródłowych i ocenę zwrotu z inwestycji w nowe rozwiązania. To sprawia, że do usprawnienia cyfrowych doświadczeń pracowników niezbędne jest podejście holistyczne. Dwóm na trzech respondentów zależy na kompleksowych rozwiązaniach, które mogą zaoferować skuteczne dostarczanie, monitorowanie, analizę i ewentualną naprawę.
Najważniejsze ustalenia:
- 75% organizacji traktuje cyfrowe doświadczenia pracowników (DEX) priorytetowo
- Tylko 25% organizacji wdraża obecnie kompleksowe rozwiązanie DEX; prawie 60% oczekuje, że wdroży je w ciągu najbliższych 24 miesięcy.
- 2/3 organizacji wdraża w tym celu 3 lub więcej rozwiązań, zamiast kompleksowego, zintegrowanego narzędzia.
Pełną wersję badania Optimizing Digital Employee Experience for Anywhere Work pobierzesz z tej strony.
Źródło: VMware