Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity
Najlepsze kursy internetowe w kategorii IT i oprogramowanie

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Aktualności

Dług technologiczny ciągnie przedsiębiorstwa w „dół”

ProblemDług technologiczny jest efektem działań i decyzji i - podobnie jak każdy inny dług - trzeba go w przyszłości spłacić. Nie zawsze da się go uniknąć, jednak niekontrolowany powoduje wymierne koszty. Nie tylko w postaci czasu pracowników, ale również finansowe. Jak firmy radzą sobie z tym wyzwaniem, jakie mają możliwości przeciwdziałania narastającemu długowi technologicznemu?

Wrażliwość złożonych systemów na dług technologiczny
Według badania CISQ, łączny koszt oprogramowania niskiej jakości w samych Stanach Zjednoczonych w 2018 roku wyniósł 2,84 biliarda dolarów, z czego 18% było spowodowane długiem technologicznym. Na dług technologiczny składają się nie tylko niewykryte wcześniej błędy w kodzie, ale też niedostosowanie założeń projektu do rzeczywistości czy presja czasowa wymuszająca mniejszą niż optymalna liczbę testów. Jak każdy dług, również ten technologiczny nawarstwia się, rośnie z każdą decyzją. Im starszy i większy system, tym przeciwdziałanie mu jest coraz trudniejsze. Nawet najmniejsze zmiany w oprogramowaniu mogą być bardzo kosztowne. Trzeba również pamiętać, że kod cały czas ewoluuje, a przy tym pojawiają się nowe technologie programistyczne.

Wpływ zużycia sprzętu na efektywność procesów informatycznych
Innym elementem długu technologicznego jest hardware, który trzeba regularnie wymieniać. Sprzęt również się zużywa, a wraz z jego wiekiem skokowo rośnie awaryjność - 5-letnie serwery mają o 200% większą szansę na błędy krytyczne aniżeli nowe. Ponadto najświeższe technologie, aplikacje czy systemy biznesowe, są zwykle projektowane z myślą o środowiskach nowszej generacji i mogą nie funkcjonować poprawnie na starszym sprzęcie. Z tych powodów warto zadbać o to, aby firmowe środowisko IT było regularnie wymieniane, aktualizowane i optymalizowane. Oczywiście niesie to za sobą konieczność ponoszenia stałych kosztów inwestycyjnych.

Na problem długu technologicznego jako czynnika hamującego rozwój organizacji wskazało 65% respondentów w raporcie Polcom i Intel „Inwestycje IT w kierunku rozwoju polskich firm w latach 2021-2022. Chmura i nowe technologie”. Tylko brak odpowiednio wykształconej i doświadczonej kadry był wymieniany częściej. Polskie firmy zdają sobie sprawę z wartości, jaką dają dobrze rozwinięte działy IT, a nowe technologie dla 69% respondentów nie tylko pomogą zasypać dług technologiczny i usprawnić działalność organizacji, ale także wzmacniają przewagę konkurencyjną.

Cyfryzacja sposobem na budowanie przewag konkurencyjnych
Dług technologiczny nie pozwalając na rozwój informatyki i cyfryzacji w firmie, stoi na przeszkodzie możliwości budowania konkurencyjności rynkowej, a tym samym wstrzymuje rozwój biznesu. Według badania Polcom i Intel jednym z rozwiązań może być przeniesienie zarówno środowiska IT jak i aplikacji biznesowych do chmury. Zmiana modelu korzystania z infrastruktury IT z zakupowego, na model outsourcingowy pozwala na znaczne przyspieszenie procesu cyfryzacji firmy oraz może wpływać na szybsze zniwelowanie długu technologicznego. Takie działanie pozwala zaoszczędzić nawet do 80% dotychczas wykorzystywanych środków, wynika z danych Accenture. Z kolei 67% badanych przez Intel i Polcom uważa, że to właśnie rozwiązania chmurowe są już głównym motorem zmian technologicznych w IT.

"Zaletą rozwiązań chmurowych jest ich skalowalność - wykorzystuje się tylko to oprogramowanie i infrastrukturę, która jest potrzebna, łatwo zmniejszyć lub zwiększyć zasoby. Trzeba jednak brać pod uwagę deklarowany i zawarty w umowie SLA (service level agreement - gwarancja poziomu dostępności usług). Przejście na rozwiązania chmurowe ogranicza wydatki na sprzęt czy oprogramowanie - to dostawca jest odpowiedzialny za dostarczanie środowiska najwyższej jakości. Odciąża to działy IT, które mogą w pełni skupić się na budowaniu przewag konkurencyjnych organizacji i rozwijaniu swoich produktów i  usług" - mówi Piotr Szypułka z Polcom.

Źródło: Polcom

Logowanie i rejestracja