Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity
Najlepsze kursy internetowe w kategorii IT i oprogramowanie

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

Aktualności

W zakupowym szale zapominamy o cyberbezpieczeństwie

Hacker Black Friday Cyber MondayW tym roku zainteresowanie promocjami z okazji Black Friday i Cyber Monday może być wyjątkowo duże. Klienci szukają oszczędności, a w zakupowym szale łatwo o roztargnienie. Jak podkreślają specjaliści Asseco, cyberprzestępcy tylko na to czekają. Co zrobić, aby nie paść ofiarą oszustwa?

Tradycja przecen z okazji Black Friday i Cyber Monday wywodzi się ze Stanów Zjednoczonych. Amerykańscy konsumenci wyczekują okazji, aby taniej zrobić przedświąteczne zakupy. Chcąc upolować najatrakcyjniejszą ofertę, są skłonni poświęcić swoje bezpieczeństwo. Jak wynika z badania „2022 Norton Cyber Safety Insights Report: Special Release - Holiday” aż 34 proc. dorosłych Amerykanów podejmuje większe ryzyko dokonując zakupów online w okresie okołoświątecznym niż w pozostałych momentach roku. Zdaniem ekspertów Asseco, w Polsce może być podobnie ze względu na trudną sytuację finansową kupujących nad Wisłą.

W pierwszym półroczu 2022 r. wartość aktywów finansowych polskich gospodarstw domowych zmniejszyła się o 65,6 mld zł. Oszczędności przeznaczamy na bieżące wydatki lub spłatę zadłużenia np. kredytów hipotecznych. Dlatego wizja tegorocznych przecen, które pojawią się przy okazji Black Friday i Cyber Monday, wydaje się być dla kupujących bardziej atrakcyjna niż w poprzednich latach.

5 rad ekspertów Asseco jak nie dać się oszukać podczas Black Friday i Cyber Monday

Oferta zbyt dobra, aby była prawdziwa - Podstawową zasadą bezpiecznych zakupów internetowych jest zdrowy rozsądek. Jeżeli dany produkt kosztuje np. 1000 zł, a ktoś oferuje go za 200 zł to istnieje niewielka szansa, że jest to prawdziwa oferta. Oczywiście, sklepy przygotowują specjalne promocje m.in. z okazji Black Friday czy Cyber Monday. Mogą również zrezygnować z części marży czy zaoferować lepszą cenę dzięki umowom z danym producentem. Nie zapominajmy jednak, że obniżki te są realne tylko do pewnego poziomu i nie da się prowadzić biznesu oferując produkty zdecydowanie poniżej ceny rynkowej.

Porównaj ceny w innych sklepach - Jeżeli nie jesteśmy pewni czy napotkana w sieci okazja nie jest oszustwem, sprawdźmy ceny danego produktu w innych sklepach. Jeżeli są one zbliżone, szansa, że nie padniemy ofiarą naciągaczy znacznie wzrasta.

Sprawdzaj opinie o sklepie / sprzedawcy - Zanim zdecydujemy się na zakup, warto zweryfikować czy dany sklep lub sprzedawca nie dokonywali oszustw w przeszłości. Można to sprawdzić czytając opinie na forach czy w mediach społecznościowych. Eksperci Asseco przestrzegają przed ograniczaniem się do sprawdzania opinii jedynie na stronie danego sklepu. Może to okazać się niewystarczające, gdyż cyberprzestępcy niekiedy sami je preparują. Warto również zwracać uwagę na jakie kwoty dokonano zakupów, które otrzymały przysłowiowe „5 gwiazdek”. Jeżeli są to przedmioty za 1 gr lub inną bardzo niską kwotę, najprawdopodobniej transakcji dokonano tylko po to, żeby móc wystawić spreparowaną przez cyberprzestępców pozytywną opinię.

Cyberprzestępcy zniechęcają do płatności za pobraniem - Brak możliwości płatności za pobraniem powinien zapalić w naszej głowie czerwoną lampkę. Nieuczciwym użytkownikom sieci zależy na tym, aby otrzymać środki jak najszybciej. Dlatego, jak podkreślają eksperci Asseco, na spreparowanych przez nich stronach płatność za pobraniem jest zwykle bardzo droga, aby zniechęcić użytkownika do wyboru tej opcji.

Mocne hasło - Nie tylko przy okazji zakupów internetowych, ale zawsze, gdy tworzymy konto na jakiejkolwiek platformie warto zadbać o odpowiednio mocne hasło. Ekspert Asseco radzi, aby miało one nie mniej niż 8 znaków. Im dłuższe hasło, tym więcej czasu trzeba poświęcić na jego złamanie, co w praktyce może oznaczać, że cyberprzestępcom nie będzie się to opłacało.

„Unikajmy haseł słownikowych, czyli takich, które zawierają konkretne słowa. Dużo lepiej sprawdza się ciąg przypadkowych znaków, które tylko dla nas mają jakieś znaczenie np. są to pierwsze litery poszczególnych słów w zdaniu, które wymyślimy. Nie należy również nawiązywać do osób, rzeczy czy wydarzeń związanych z naszym życiem osobistym. Imię dziecka, data urodzin, nazwa firmy, w której pracujemy to hasła bardzo łatwe do złamania. Cyberprzestępcy wyszukują takie informacje m.in. w mediach społecznościowych, gdzie dzielimy się zdjęciami z rodziną dodając opis zawierający imiona osób znajdujących się na fotografii” - mówi Cyprian Gutkowski, Specjalista ds. bezpieczeństwa procesów IT w Comcert z grupy Asseco.

Black Friday i Cyber Monday wyzwaniem dla banków

Oszustwo dokonane przy okazji zakupów internetowych to kłopot dla użytkownika, ale również banku. Organizacje z branży finansowej prowadzą regularne kampanie informacyjne, mające na celu zwiększenie świadomości zagrożeń. Mimo to kupujący, którzy padną ofiarą oszustów mają niekiedy pretensje do placówki i oskarżają jej pracowników o brak należytych zabezpieczeń. Niestety, jak podkreślają eksperci Asseco, użytkownicy często przekładają wygodę nad własne bezpieczeństwo. Potwierdzają to wyniki badania Norton „2022 Cyber Safety Insights Report”, w którym 61 proc. respondentów przyznało, że jest skłonna podjąć pewne ryzyko i narazić swoją prywatność w Internecie w zamian za wyższy komfort korzystania z usług cyfrowych.

„Uwierzytelnianie w bankach mogłoby być nie dwuetapowe, a np. czteroetapowe co znacznie utrudniłoby dokonywanie cyberataków. Niestety, wtedy doświadczenia użytkownika uległby znacznemu pogorszeniu, co w efekcie zniechęciłoby go do korzystania z usług danej firmy. Klienci oczekują przede wszystkim wygody i to sprawia, że firmy muszą iść na kompromis w obszarze bezpieczeństwa” - tłumaczy Cyprian Gutkowski.

Źródło: Asseco

Logowanie i rejestracja