Według najnowszych badań przeprowadzonych przez Equinix, Europejczycy na co dzień korzystają ze sztucznej inteligencji, choć większość z nich nie zdaje sobie z tego sprawy. Od powszechnych zastosowań, takich jak wyszukiwanie informacji w Google czy monitorowanie stanu zdrowia, po mniej oczywiste obszary, jak odkrywanie nowych leków czy planowanie emerytury - AI jest już integralną częścią codziennego życia. Większość badanych (56%) uważa, że rozumie, jak działa sztuczna inteligencja, jednak tylko 33% jest świadomych, że każdego dnia korzysta z usług lub aplikacji opartych na tej technologii. Co ciekawe, 18% respondentów twierdzi, że nigdy nie używa rozwiązań wykorzystujących AI, co pokazuje wyraźną lukę w społecznym zrozumieniu tej dynamicznie rozwijającej się technologii.
"Sztuczna inteligencja jest już w Twojej kieszeni, na nadgarstku i w skrzynce mailowej, ale dane wskazują, że większość ludzi nie zdaje sobie z tego sprawy. Jeśli chcemy wykorzystać prawdziwy potencjał AI, musimy lepiej zrozumieć, w jaki sposób już ją wykorzystujemy. Innowacje zaczynają się od edukacji" - podkreśla Bruce Owen, prezes Equinix w regionie EMEA.
Badanie przeprowadzone wśród 6000 respondentów z Finlandii, Niemiec, Hiszpanii, Szwecji, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii, wykazało, że aż 77% mieszkańców regionu nie obawia się rosnącej roli sztucznej inteligencji w społeczeństwie. W rzeczywistości ponad połowa osób już teraz ufa AI, co w porównaniu z wczesnymi wskaźnikami zaufania do poprzednich innowacji, takich jak internet czy telefony komórkowe, sugeruje, że sztuczna inteligencja będzie najszybciej przyjmowaną nową technologią w historii współczesnej.
Do czego Polacy wykorzystują narzędzia sztucznej inteligencji? Najnowszy raport Gemius wskazuje, że aż 53% respondentów korzysta z asystentów AI podczas zakupów online. Z kolei badanie przeprowadzone przez Hays pokazuje, że 46% polskich pracowników wykorzystuje AI w swojej codziennej pracy.
Warto przypomnieć, że każda przełomowa technologia w historii początkowo budziła niepewność i niezrozumienie - od internetu po telefony komórkowe, które dziś są naszym nieodłącznym towarzyszem. Z czasem jednak wszystkie te innowacje stały się integralną częścią życia i pracy, napędzając rozwój oraz wpływając na kluczowe obszary społeczne, takie jak komunikacja, opieka zdrowotna, rozrywka i wiele innych.
"Dziś, dzięki sztucznej inteligencji, rozwija się wiele sektorów gospodarki, w tym te, które mają kluczowe znaczenie dla społeczeństwa, takie jak przemysł farmaceutyczny. Bogactwo danych medycznych, badań i analiz, które zasilają algorytmy sztucznej inteligencji, umożliwia opracowywanie nowych leków i przełomowych terapii. Istotne postępy, które kiedyś zajmowały wiele lat, obecnie są osiągane w ciągu zaledwie kilku miesięcy" - wyjaśnia Sylwia Pyśkiewicz, dyrektor zarządzająca Equinix w Polsce.
Wczesne zaufanie konsumentów do sztucznej inteligencji, które już wyprzedza i przełamuje historyczne trendy, sugeruje możliwość nadejścia nowej ery innowacji. Aby wykorzystać ten potencjał, konieczne jest jak najlepsze zrozumienie, czym jest sztuczna inteligencja, jak działa i co już dla nas robi.
"Centra danych są niezbędne do budowania łączności, która wspiera rozwój sztucznej inteligencji, jednak sama technologia nie wystarczy, aby w pełni wykorzystać jej potencjał. Aby dalej rozwijać społeczeństwo i gospodarkę, infrastruktura cyfrowa musi iść w parze z edukacją i zrozumieniem wyzwań społecznych. Większy nacisk na edukowanie w zakresie AI zapewni szybszą adaptację innowacji i ich skuteczne wykorzystanie" - dodaje Pyśkiewicz.
Inne kluczowe wnioski z badania Equinix pokazują, że:
● Ponad połowa respondentów z regionu EMEA (56%) jest przekonana, że rozumie, jak działa sztuczna inteligencja.
● Poziom zaufania różni się znacznie w zależności od grupy wiekowej - 72% osób poniżej 35 roku życia czuje się pewnie, w porównaniu z zaledwie 41% osób w wieku 55 lat i starszych.
● Istnieje również zauważalna różnica między płciami - 62% mężczyzn deklaruje zaufanie do sztucznej inteligencji, podczas gdy wśród kobiet odsetek ten wynosi zaledwie 50%.
● 4 na 5 (77%) konsumentów z regionu EMEA nie odczuwa obaw ani niepokoju w związku z rosnącą rolą sztucznej inteligencji w społeczeństwie.
● Jedna trzecia (33%) konsumentów w regionie EMEA twierdzi, że codziennie korzysta z usług lub aplikacji opartych na sztucznej inteligencji, a jedna czwarta (25%) korzysta z AI kilka razy w tygodniu.
Nadeszła era inteligencji, w której AI odgrywa kluczową rolę. Jednak sztuczna inteligencja nie funkcjonuje w odosobnieniu. Rozproszona AI już teraz zmienia oblicze branż, przyspiesza odkrycia i stwarza nieograniczone możliwości. Jednak innowacje nie mogą się rozwijać bez rosnącej świadomości społecznej, która zapewni dostępność, akceptację i efektywne wykorzystanie tej technologii na dużą skalę.
Dzięki ponad 120 centrom danych w regionie EMEA firma Equinix zapewnia podstawy dla sztucznej inteligencji i korzyści, jakie może ona przynieść społeczeństwu. Bezpieczna, połączona infrastruktura o niskim opóźnieniu pozwala sztucznej inteligencji spełnić stawiane przed nią oczekiwania. Kontynuując rozwój, firma Equinix uruchomiła niedawno globalny program AI Proving Ground, zapewniający przedsiębiorstwom dynamiczne środowisko do współpracy z wiodącymi partnerami technologicznymi w dziedzinie sztucznej inteligencji, testowania wspólnych rozwiązań, zmniejszania ryzyka i skracania czasu wprowadzania produktów na rynek.
O badaniu
W ramach niezależnego badania zleconego przez Equinix przebadano 6000 konsumentów w wieku powyżej 16 lat na sześciu rynkach: w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Finlandii, Hiszpanii, Szwecji i Szwajcarii. Badanie zostało przeprowadzone przez Censuswide, uznaną na całym świecie firmę zajmującą się badaniami rynku, a dane zebrano w okresie od 28 sierpnia do 3 września 2025 r. Censuswide jest członkiem Market Research Society i przestrzega kodeksu postępowania MRS oraz zasad ESOMAR.
Źródło: Equinix