Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

Aktualności

Ulubione święta hackerów? Black Friday i Cyber Monday!

Black FridayPrawie 80% Polaków i Polek planuje zakupy w nadchodzące Black Friday i Cyber Monday. Wszyscy z nich prawdopodobnie zakładają, że oszczędzą pieniądze. To szczególnie ważne przed nachodzącym Bożym Narodzeniem w czasach wciąż wysokiej inflacji. Niestety brutalna prawda jest taka, że wiele osób wyda znacznie więcej, niż się spodziewa, a ich pieniądze trafią prosto do kieszeni cyberprzestępców.

Jak donosi brytyjski bank Barclays w zeszłym roku podczas Black Friday i Cyber Monday odnotowano 22% wzrost sum pieniędzy wykradzionych w wyniku oszustw związanych z zakupami. Ofiary straciły w tym okresie średnio po 970 funtów. Należy się spodziewać, że sytuacja w Polsce jest bardzo zbliżona. W końcu czas, w którym kupujący na wyścigi klikają w najbardziej zachęcające promocje, jest idealny na łowy dla cyberprzestępców.

"Atmosfera zakupów w Black Friday i Cyber Monday zdecydowanie nie sprzyja podejmowaniu rozsądnych decyzji zakupowych i bezpiecznym zachowaniom online. Ze wszystkich stron płyną do nas reklamy i promocje, namawiające do natychmiastowych zakupów. W efekcie znacznie więcej osób może kliknąć w reklamę stworzoną przez cyberprzestępców lub dokonać zakupów na oszukańczej stronie" - ostrzega Beniamin Szczepankiewicz, analityk laboratorium antywirusowego ESET.

Dane pokazują, że media społecznościowe są obecnie źródłem 88% wszystkich oszustw zakupowych, a przestępcy przyciągają kupujących, poprzez najpopularniejsze w social mediach produkty.

"Musimy pamiętać o tym, że cyberprzestępcy również śledzą trendy zakupowe. Wiedzą, że bardzo wiele osób, jak wskazują badania aż 32%, odkrywa nowe produkty i marki w social mediach. To właśnie stamtąd mogą czerpać inspiracje do tworzenia przekonywujących oszustw" - dodaje Beniamin Szczepankiewicz.

Polacy i Polki w tym roku planują kupować przede wszystkim odzież i obuwie (75%), elektronikę (55%), akcesoria i produkty do domu (49%) oraz kosmetyki (41%) . Warto pamiętać, że te kategorie prawdopodobnie będą również najbardziej interesujące dla cyberprzestępców.

Co zatem zrobić, aby bezpiecznie robić zakupy podczas Black Friday i Cyber Moday?

Oto 6 najważniejszych zasad:

1. Uważaj na oferty, które przychodzą mailem: zawsze sprawdzaj, z jakiego adresu została wysłana wiadomość, zanim klikniesz w jakikolwiek link.
2. Podczas zakupów wchodź bezpośrednio na witryny danych marek czy sklepów, a nie za pośrednictwem przesłanych linków.
3. Weryfikuj oferty: wszystkie informacje znalezione w social mediach lub otrzymane mailem sprawdzaj na oficjalnych stronach sklepów internetowych.
4. Korzystaj ze sklepów, które już znasz: lepiej kupować w sklepach internetowych, z którymi mieliśmy wcześniej styczność. Black Friday i Cyber Monday to nie jest dobra okazja do sprawdzania nieznanych brandów - może się okazać, że część z nich po prostu nie istnieje.
5. Zwracaj uwagę na ostrzeżenia w przeglądarkach internetowych i programach antywirusowych.
6. Używaj przedpłaconych kart kredytowych lub środków płatniczych które posiadają opcję reklamacji transakcji. Karty kredytowe oferują np. „chargeback”.

W okolicach Black Friday warto również zachować szczególną czujność, jeśli chodzi o tzw. oszustwa na BLIK. Cyberprzestępcy mogą próbować wyłudzać pieniądze, podszywając się pod znajomych, wykorzystując narrację związaną z zakupami. W okresie obniżek cen wiadomość typu „Pożycz mi proszę 100 zł, chcę kupić sukienkę w promocji, która kończy się jutro. Oddam Ci w przyszłym tygodniu” mogą działać skuteczniej niż zwykle.

Źródło: ESET

Logowanie i rejestracja