Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Aktualności

Cyberprzestępcy wykorzystują ukryte ustawienia skrzynki odbiorczej

Mail CyberatakCyberprzestępcy, którzy przejęli konto e-mail, stosują proste reguły, by uniknąć wykrycia. Przenoszą wybrane wiadomości do ukrytych folderów lub usuwają je. Dzięki temu ofiary nie widzą ostrzeżeń bezpieczeństwa, a atakujący mogą gromadzić dane, które pomagają im wyłudzać pieniądze - wynika z najnowszego badania Threat Spotlight przeprowadzonego przez badaczy Barracuda Networks, producenta rozwiązań z obszaru bezpieczeństwa IT.

"Nadużycie reguł skrzynki odbiorczej e-mail to bardzo skuteczna taktyka ataku, która jest stosunkowo łatwa do wdrożenia po włamaniu się atakującego na konto. Mimo że technologie wykrywania złośliwych e-maili ewoluują, a wykorzystanie uczenia maszynowego ułatwia identyfikację podejrzanych reguł, wyniki naszego raportu pokazują, że atakujący nadal z powodzeniem stosują tę taktykę. Tworzenie złośliwych reguł stwarza poważne zagrożenie dla integralności danych i zasobów organizacji. Technika jest stosowana już po włamaniu, a to oznacza, że atakujący są w firmowej sieci. Konieczne stają się zatem natychmiastowe działania, aby ich zidentyfikować i usunąć z systemu" - wyjaśnia Michał Zalewski, inżynier w Barracuda Networks.

Gdy atakujący przejęli kontrolę nad skrzynką e-mail ofiary, na przykład w wyniku phishingu lub użycia skradzionych danych uwierzytelniających, mogą ustawić jedną lub więcej zautomatyzowanych reguł e-mail, aby uniknąć wykrycia i zachować stały dostęp do skrzynki odbiorczej.

Dzięki temu cyberprzestępcy mogą między innymi:
● Wykradać informacje lub pieniądze i opóźniać wykrycie ataku. Atakujący mogą ustawić regułę przekazywania na zewnętrzny adres wszystkich e-maili zawierających wrażliwe i potencjalnie dochodowe słowa kluczowe, takie jak "płatność", "faktura" czy "poufne".
● Ukryć wybrane e-maile przychodzące do ofiary, takie jak alerty bezpieczeństwa, przenosząc je do rzadko używanych folderów, oznaczając jako przeczytane lub po prostu usuwając je.
● Monitorować działania ofiary i zbierać informacje o niej lub organizacji, w której pracuje, do wykorzystania w dalszych atakach.
● Ustawić regułę usuwającą wszystkie e-maile przychodzące od określonego współpracownika, np. dyrektora finansowego. To pozwala atakującym podszywać się pod taką osobę (np. CFO) i wysyłać fałszywe e-maile zachęcające do przelania środków firmy na konto bankowe kontrolowane przez cyberprzestępców.
● Mieć stały dostęp do e-maili. Jeśli złośliwa reguła nie zostanie zauważona, to pozostanie aktywna nawet wtedy, gdy właściciel zmieni hasło, włączy uwierzytelnianie wieloskładnikowe czy zacznie stosować się do nowych, rygorystycznych polityk dostępu. Dopóki reguła pozostaje aktywna, jest skuteczna.

Jak chronić się przed takimi działaniami?

Najskuteczniejszą ochroną jest zapobieganie - uniemożliwianie atakującym przejęcia konta. Konieczne staje się także posiadanie skutecznych środków wykrywania i reagowania na incydenty, które pozwalają zidentyfikować naruszone konta i złagodzić skutki ataku.

"Ważna jest pełna widoczność każdej czynności wykonywanej w skrzynce odbiorczej każdego pracownika. To oznacza między innymi dostęp do informacji o tym, jakie reguły są tworzone, co zostało zmodyfikowane, jaka jest historia logowania użytkownika, czas i miejsce oraz kontekst wysłanych e-maili. Ochrona oparta na sztucznej inteligencji (AI) wykorzystuje takie dane do tworzenia inteligentnego profilu konta dla każdego użytkownika, a wszelkie anomalie, nawet najsubtelniejsze, są natychmiast sygnalizowane" - wyjaśnia Michał Zalewski z Barracuda Networks.

Pomocna będzie także ochrona przed podszywaniem się (Impersonation Protection), która wykorzystuje między innymi dane logowania, dane e-mailowe i modele statystyczne w połączeniu z regułami po to, by zidentyfikować ataki mające na celu przejęcie konta. Warto też zastosować środki rozszerzonego wykrywania i reagowania (XDR) i monitorowanie 24/7 przez centrum operacji bezpieczeństwa (SOC), by wykrywać i unieszkodliwiać nawet głęboko ukryte i zamaskowane działania cyberprzestępców.

Źródło: Barracuda Networks

Logowanie i rejestracja