Virtual-IT.pl - data center cloud computing SDx AI storage network cybersecurity

Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję
Historia oszukiwania ludzi przez sztuczną inteligencję

Wraz z rozwojem nowoczesnych technologii rozwijają się również złośliwe schematy. Od niedawna do długiej listy oszustw dołączyła sztuczna inteligencja (Artificial Intelligence, AI). Wykorzystanie technologii sztucznej inteligencji i uczenia maszynowego (Machine Learning, ML) przenosi phishing i inne oszustwa cyb...

Czytaj więcej...

Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware
Broadcom upraszcza ofertę i model licencjonowania VMware

W ciągu ostatnich dwóch lat firma VMware podejmowała wysiłki mające na celu uproszczenie swojego portfolio rozwiązań i przejście z modelu licencji wieczystych na model subskrypcji, który branża przyjęła już jako standard korzystania z chmury. Firma zaznaczyła, że takie zmiany przyniosą klientom większe ko...

Czytaj więcej...

Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji
Brak wykwalifikowanej kadry i starzejące się systemy główną barierą cyfryzacji

Według opublikowanego przez Veeam raportu Data Protection Trends Report 2022, największym wyzwaniem dla firm związanym z cyfryzacją są braki wykwalifikowanej kadry IT i starzejące się systemy. Aż 1/3 przedsiębiorstw w razie awarii i braku dostępu do zasobów planuje przywracać działanie serwerów w trybie r...

Czytaj więcej...

Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy
Chcielibyśmy, żeby chmura…, czyli oczekiwania wobec dostawcy

Wyniki badania PMR dla Polskiej Chmury wskazują, że ponad 2/3 firm korzysta z rozwiązań chmurowych, a około 1/3 jest w trakcie ich wdrażania. Tym samym chmura to już stały element ekosystemu i działalności przedsiębiorstw w Polsce. Rynek ten dojrzał i firmy szukają w chmurze korzyści oraz rozwiązań dopasowanych wprost ...

Czytaj więcej...

Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7
Integracja AIOps w kompleksowym monitorowaniu IT: Site24x7

Środowiska IT stają się coraz bardziej rozbudowane. Firmy korzystają z infrastruktury on-premise jak również z rozwiązań chmurowych, często z wielu chmur (multicloud). W takiej sytuacji kluczem dla zapewnienia niezawodnego działania systemów IT jest monitoring infrastruktury. Właściwe rozwiązanie do monit...

Czytaj więcej...

FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji
FRITZ!Box 6850 5G - router gotowy na sieć piątej generacji

Przed kilkoma tygodniami w skromnych progach naszej Virtual-nej redakcji pojawiła się przesyłka zawierająca router FRITZ!Box 6850 5G od firmy AVM. Router wprowadzony na rynek latem ubiegłego roku, za pomocą wbudowanego modemu obsługuje zakresy 5G w paśmie poniżej 6 GHz, a także LTE Advanced Pro we wszystkich obecnie wy...

Czytaj więcej...

Aktualności

Rewolucja na horyzoncie - nadchodzą w pełni autonomiczne pojazdy

Car ITPrzemysł motoryzacyjny ewoluuje szybciej niż kiedykolwiek. Nowe technologie i innowacje zmieniają sposób prowadzenia pojazdów i interakcji z nimi. W świecie zdominowanym przez technologię ludzie chcą, aby ich pojazdy były tak inteligentne, jak ich telefony. Rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji (Artificial Intelligence, AI) lub technologiach SDV pomagają stopniowo wprowadzać tę wizję do naszego codziennego życia.

Transformacja dzięki SDV
SDV (Software Defined Vehicle) to jeden z najbardziej fundamentalnych trendów w branży, w którym oprogramowanie ma na celu pełne zarządzanie funkcjami pojazdu. W pojazdach definiowanych programowo systemy i komponenty, w tym silnik, skrzynia biegów, hamulce, układ kierowniczy, system informacyjno-rozrywkowy, a nawet lusterka i fotele, są kontrolowane i definiowane przez oprogramowanie, a nie tylko komponenty mechaniczne. SDV to każdy pojazd, który zarządza swoimi operacjami głównie lub całkowicie za pomocą oprogramowania. Dlaczego branża tak mocno zwraca się w kierunku pojazdów definiowanych programowo?

"Kilka czynników napędza ten trend. Możemy zaliczyć do nich rosnące zapotrzebowanie na zaawansowane funkcje bezpieczeństwa, potrzebę większej łączności i integracji pojazdów z innymi urządzeniami i systemami. SDV wspiera również rozwój pojazdów autonomicznych, które są już testowane na drogach, na przykład w USA. Pojazdy SDV mogą i będą istnieć bez pojazdów autonomicznych. Pojazdy autonomiczne nie mają jednak racji bytu bez pojazdów SDV" - komentuje John Makin z Luxoft Automotive. "Potencjał pojazdów SDV leży również w ich zdolności do oferowania ciągłych aktualizacji, poprawy komfortu użytkowania i bezpieczeństwa".

SDV mogą oceniać sygnały z układu kierowniczego lub innych podsystemów, aby określić stan drogi i zidentyfikować potencjalne zagrożenia, takie jak oblodzenie. Sygnały te mogą być przekazywane do pojazdów jadących z tyłu za pośrednictwem chmury, aby ostrzec je o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Ciągła transmisja i aktualizacja danych SDV doprowadzi do lepszego informowania systemów kontroli ruchu i zwiększenia bezpieczeństwa na drogach.

SDV - bezpieczeństwo danych i użytkowania
Obecnie pojazdy klasy premium mają ponad 100 milionów linii kodu oprogramowania, między innymi w czujnikach i kamerach. Wraz z rozwojem pojazdów SDV liczba ta będzie rosnąć, automatycznie zwiększając liczbę potencjalnych punktów, do których hakerzy mogą uzyskać dostęp. Definiowane programowo funkcje pojazdów muszą być zatem zaprojektowane tak, aby były bezpieczne. W przeciwnym razie aplikacje motoryzacyjne mogą być podatne na ataki, które mogą prowadzić do poważnych konsekwencji - również dla rynku motoryzacyjnego. Właśnie dlatego pojazdy SDV wymagają przede wszystkim solidnej i bezpiecznej infrastruktury oprogramowania, a także odpowiednich przepisów dotyczących bezpieczeństwa i prywatności.

"Już teraz pojazdy definiowane programowo mogą otrzymywać zdalne aktualizacje oprogramowania, co zwiększa ich bezpieczeństwo. Producenci samochodów mogą wysyłać poprawki i aktualizacje zabezpieczeń bezpośrednio do pojazdu, co ułatwia usuwanie luk w zabezpieczeniach i ochronę przed cyber-zagrożeniami" - komentuje John Makin - "Systemy oparte na sztucznej inteligencji, które monitorują pojazdy SDV, mogą jednocześnie wspierać bezpieczeństwo danych i dostęp do nich. Muszą jednak być przede wszystkim jasno zdefiniowane w przepisach, zwłaszcza w zakresie ochrony prywatności".

Bez sztucznej inteligencji ani rusz
Nie tylko SDV, ale także sztuczna inteligencja ma do odegrania znaczącą rolę w rozwoju pojazdów autonomicznych. Przykładowo, sztuczna inteligencja jest wykorzystywana do tworzenia fotorealistycznych scenariuszy symulacyjnych na potrzeby szeroko zakrojonych testów oprogramowania do jazdy autonomicznej. Eliminuje to potrzebę przeprowadzania testów "w terenie", które z powodzeniem można zastąpić tymi w warunkach laboratoryjnych. Podobnie jak na zewnątrz pojazdu, możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w jego wnętrzu są nieograniczone. AI może być szeroko wykorzystywana do personalizacji z wykorzystaniem danych kontekstowych, a nawet mapowania emocji. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom programowym, wrażenia z jazdy i komfort użytkowania samochodu osiągają zupełnie inny poziom. Przykładem jest system informacyjno-rozrywkowy nowej generacji stworzony przez Luxoft Automotive, który zmienia sposób interakcji kierowców i pasażerów samochodów Mercedes-Benz.

"Tworząc platformę opartą w dużej mierze na UX, polegaliśmy na wykorzystaniu nowoczesnych procesów programistycznych, które pozwoliły zespołowi ekspertów skupić się na doświadczeniu klienta. Platforma łączy się z podstawowymi funkcjami systemu informacyjno-rozrywkowego, umożliwiając integrację sztucznej inteligencji i rozszerzonej rzeczywistości" - komentuje John Makin.

Powyższy przykład pokazuje, że sztuczna inteligencja nie tylko pomaga utrzymać doskonałe wrażenia użytkownika z jazdy i korzystania z samochodu, ale także pozwala producentom samochodów reagować na potrzeby i dynamiczne zmiany na rynku.

Kiedy doczekamy się rewolucji?
Pojazdy autonomiczne mogą zaoferować bezpieczniejszy, wydajniejszy i wygodniejszy sposób poruszania się. Jednak pomimo ogromnych postępów poczynionych w kierunku ich wdrożenia na rynku motoryzacyjnym, obecność takich pojazdów na naszych ulicach jest wciąż bardzo ograniczona.

"Moment, w którym nastąpi pełne wdrożenie pojazdów autonomicznych, jest przedmiotem ciągłej debaty. Moim zdaniem coraz wyraźniej widać, że rozwój pojazdów autonomicznych poziomu 5 to jeszcze kwestia dziesięcioleci. Oczywiście, będziemy świadkami stopniowego wprowadzania tego typu funkcji, a większość wiodących producentów samochodów już jest na etapie rozwoju pojazdów autonomicznych poziomu 3. Jednak wprowadzenie w pełni autonomicznych pojazdów będzie stopniową ewolucją, a nie szybką rewolucją. Pamiętajmy, że na kolejne etapy wdrażania mają wpływ różne czynniki: zarówno te technologiczne, regulacyjne, społeczne jak i ekonomiczne."  - komentuje John Makin, Global Strategy & Growth Director w Luxoft.

Źródło: Luxoft Automotive

Logowanie i rejestracja