Przyjrzyjmy się poszczególnym sekcjom konfiguracyjnym
I. Przegląd - to karta informacyjna, która otwiera się jako startowa po zalogowaniu do panelu administracyjnego. Znajdują się na niej. m.in. informacje na temat aktywnych urządzeń podłączonych do routera, połączeniu z Internetem, wersji oprogramowania, aktywności dodatkowych funkcji itp. Każdy z wyświetlanych elementów zaopatrzony jest w odsyłacz do sekcji udostępniającej szczegółowy wgląd w ustawienia czy możliwość ich zmian, co niewątpliwie ułatwia konfigurację.
II. Internet - kliknięcie w tę pozycję Menu rozwija się udostępniając kilka obszarów.
1. Monitor czasu online - udostępnia informacje na temat połączenia internetowego i włączonych funkcji dodatkowych. Tutaj znajdują się również informacje na temat czasu online i wykorzystania transferu danych. Jeśli korzystamy z Internetu mobilnego z ograniczonym pakietem danych, w tym obszarze możemy podać parametry taryfowe, określając jednocześnie czy po przekroczeniu transferu dioda Info routera ma migać ostrzegając użytkownika o wyczerpanym pakiecie, jak również to czy po przekroczeniu transferu danych lub określonej liczby godzin, router powinien rozłączyć połączenie z Internetem.
2. Dane dostępowe - w tej sekcji skonfigurujemy dane związane z dostępem do Internetu mobilnego i w razie potrzeby odpowiednio je zmodyfikujemy. Na kolejnych kartach możemy aktywować obsługę IPv6, włączyć protokół LISP, aktywować usługi AVM dotyczące regularnego sprawdzania aktualizacji systemowych Fritz!OS, przekazywania danych diagnostycznych, skonfigurować serwer DNS oraz odbieranie i wysyłanie SMS-ów.
3. Filtry - na tym ekranie można m.in. blokować dostęp do (części) Internetu. Znajdziemy tu klasyczną funkcjonalność kontroli rodzicielskiej i przypisywania godzin aktywności w Internecie dla danego profilu, wraz z możliwością zdefiniowania czasu przez jaki danego dnia, dany użytkownik lub grupa użytkowników może mieć dostęp do sieci. Ponadto można definiować priorytety dla urządzeń i aplikacji, tak by priorytet miała np. telefonia internetowa, gry online czy ruch z wykorzystaniem określonego protokołu na konkretnym komputerze. Można również utworzyć białą i czarną listę (stron dozwolonych i zablokowanych). Tutaj też można aktywować globalne ustawienia filtrów takich jak blokada wysyłania e-maili prze port 25 oraz zaporę sieciową w trybie Stealth odrzucającą zapytania z Internetu, utrudniając identyfikację urządzenia FRITZ!Box przez skany portów.
Ponadto Filtry wspomagają zarządzanie udostępnianiem sieci w punktach usługowych, jak również gościom okazyjnie przebywającym w firmie, dla których istnieje możliwość generowania / drukowania jednorazowych biletów (kodów), pozwalających na korzystanie z sieci przez 45 minut z możliwością przedłużenia tego okresu kolejnym biletem.
4. Udostępnienia - w tej sekcji można zdefiniować udostępnianie portów, skonfigurować bezpieczny dostęp do urządzenia FRITZ!Box wraz z certyfikatem SSL udostępnianym przez urządzenie, skonfigurować DynDNS, VPN (IPSec) oraz VPN (WireGuard).
Na szczególną uwagę w tej sekcji zasługuje VPN, zwłaszcza mając na względzie wzrost osób pracujących zdalnie w zaciszu domowym. Za sprawą wirtualnej sieci prywatnej możliwe jest bezpieczne połączenie z siecią firmową, nawet pracując z domu. Oczywiście w zależności od firmowego środowiska VPN niektóre funkcje w routerze mogą być niedostępne. Dodatkowo poziom bezpieczeństwa znacząco podnosi niedawno wprowadzona w routerach FRITZ!Box obsługa VPN z WireGuard. Asystent WireGuard w routerze FRITZ!Box pomoże w mgnieniu oka nawiązać szyfrowane połączenia na smartfonach, notebookach lub komputerach PC za pomocą aplikacji klienckiej WireGuard, co ułatwia nawiązywanie bezpiecznych połączeń z routerem FRITZ!Box i siecią domową za pomocą Internetu - na przykład podczas pracy z domu lub gdy trzeba uzyskać dostęp do sieci domowej będąc w podróży. FRITZ!Box w zakresie bezpieczeństwa niewątpliwie wyróżnia się na tle konkurencji.
5. Konto MyFRITZ! - dzięki konfiguracji konta MyFRITZ! uzyskujemy dostęp do bezpłatnej usługi AVM z informacjami o stanie posiadanych urządzeń FRITZ!, dostępnych aktualizacjach i innych aktualnościach regularnie przesyłanych e-mailem. Ponadto dzięki MyFRITZ!Net router FRITZ!Box jest w każdej chwili dostępny poprzez Internet pod stałym adresem, na przykład w przypadku połączeń VPN lub aplikacji FRITZ!Apps. MyFRITZ!Net oferuje także łatwy i bezpieczny dostęp do interfejsu użytkownika urządzenia FRITZ!Box przez Internet.
6. Informacje na temat 5G - na tym ekranie znajdują się informacje o sieci komórkowej, w tym jakości połączenia ze stacją bazową, zasięgu, karcie SIM. Tutaj można też włączyć monitorowanie w czasie rzeczywistym takich parametrów jak RSRP, RSRQ oraz SINR. Ostatnia zakładka w tej sekcji umożliwia wysłanie do producenta opinii na temat stabilności aktualnego połączenia, podając swój kod pocztowy, co jak zapewnia AVM może pomóc zoptymalizować wydajność łącza LTE/5G przy kolejnej aktualizacji oprogramowania.
III. Telefonia - to pozycja w Menu podzielona na 9 sekcji (Połączenia, Automatyczna sekretarka, Książka telefoniczna, Budzenie, Faks, Obsługa połączeń, Urządzenia telefoniczne, Numery własne oraz DECT).
Router FRITZ!Box 6850 5G wyposażono w centralkę telefoniczną ze stacją bazową DECT, dzięki temu może on obsłużyć jednocześnie nawet sześć telefonów bezprzewodowych i jeden telefon analogowy.
Do routera w łatwy sposób można podłączyć telefon DECT i korzystać z telefonii VoIP, co znacząco podnosi komfort osób pracujących zdalnie z domu oraz pracowników małych, kilkuosobowych biur.
Można podłączyć np. testowany przez nas FRITZ!Fon C6 - wielofunkcyjny telefon DECT zapewniający transmisję głosową wysokiej jakości. Dodatkowo sama słuchawka w połączeniu z routerem pozwala na słuchanie radia internetowego, odsłuchiwanie podcastów, może pełnić funkcję odtwarzacza muzyki w formacie MP3 z dysku przenośnego podłączonego do routera. Ponadto telefon pozwala na odbieranie i wysyłanie e-maili, odczytywanie wiadomości z kanałów RSS, komunikatów z routera oraz sterowanie urządzeniami Smart Home.
Dzięki podłączeniu do routera telefonu VoiP takiego jak FRITZ!Fon można znacząco obniżyć koszty rozmów telefonicznych w sytuacji gdy nasza firm działa na rynku globalnym, wychodząc poza terytorium jednego państwa. Poza tym nic nie stoi na przeszkodzie by stacjonując w np. Polsce obsługiwać rozmowy telefoniczne klientów z innych państw, dzwoniących na numer ze swojej strefy/kraju. W efekcie czego konsultant pracujący w kraju, w swoim domu, może kontaktować się np. z klientami z innych państw, korzystając z ich lokalnych numerów telefonicznych, bądź z numeru polskiego, płacąc jedynie kilka groszy za minutę połączenia.
Router FRITZ!Box oferuje funkcjonalność zintegrowanej automatycznej sekretarki. Tym samym dla telefonów podłączonych do DECT-a można przypisać oddzielne sekretarki z własnym powitaniem. Dodatkowo, każda z sekretarek może odtwarzać powitanie/komunikat lub rejestrować wiadomości. Jeśli sekretarkę ustawimy w tryb pracy sterowany czasowo, to można zdefiniować w jakich godzinach mają być odtwarzane komunikaty, a w jakich informacja od dzwoniącego ma być nagrana. Ponadto dzięki MyFRITZ! można odczytywać wiadomości z sekretarki zdalnie np. będąc w podróży.
Dodatkowo obsługę telefonii wspiera aplikacja mobilna Fritz!App Fon.
Więcej informacji na temat możliwości routerów Fritz! w zakresie telefonii, jak i na temat samego telefonu znajdziesz w recenzji poświęconej FRITZ!Fon C6.